kadang-kadang Allah hilangkan sekejap matahari.. kemudian DIA datangkan pula guruh & kilat..
puas kita menangis mencari matahari rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita....
pelangi yang indah..
Saturday, October 25, 2008

kau sentiasa di ingatan..tetap di dalam hati..

|
ari ni 25 syawal bersamaan 25 oktober
mungkin ramai yg sambut besday, anniversary, bertunang mahupun berkahwin ari ni..

tp ari ni 5 tahun yg dulu..
aku kehilangan seorang insan yang tersayang..
25 syawal 1424H; ari jumaat bersamaan 19 disember 2003
perginye abah yang aku sayangi menemui Ilahi..

aku igt lagi masa tu, petang khamis..
kali terakhir aku jumpe abah..
kali terakhir aku salam n cium tangan abah..
x sangke aku x dpt jumpe dia lagi..

ptg tu aku nk kuar g bandar nk cari keje lepas aku benti keje kat putrajaya dulu
aku berenti pun sbb tempat keje lama aku tu sush sgt nk cuti
dgn keadaan abah yg x sihat, aku x selesa kalau sentiasa bekerja
sbb itu aku amik keputusan nak berhenti..

lepas aku siap2, aku jumpe dia ckp aku nk kuar p cari keje kat bandar
aku g ngan membe aku sbb membe aku tu kata ade 1 jawatan kosong kat pej peguam

masa aku nk pegi tu, abang long - abang ipar aku balik kg dengan bawa sedara abah sbb nk ziarah abah..
abang long pun masa tu dtg naik kancil dia jek..

sampai jek muar, rupe2nye interviewer tu xde; dia kuar jap
malas nk tunggu, aku ajak kawan aku p makan
borak2 jap, then balik

bukak je pintu umah, aku rasa umah aku sunyiiiiii sgt..
siyes uols, tp aku rasa mcm rumah tu 'lost'..
cari2 org dlm umah, yg ade cume akak aku..

aku tanye kak nora, mak n abah ke mana
peliklah aku diorg xde, sbb abah kan sakit..

rupe2 nye abah n mak g ikut abang long balik jb..
kak nora cite yg abang long mulanye x bagi ikut..
sbb dia naik kancil jek masa tu, takut abah aku x selesa ditambah lagi dgn kesihatannye yg x mengizinkan..
abang long cakap tunggu dia balik kg next time, tunggu dia bawak keta..

tp abah aku berkeras jugak nk ikut..
mcm ade sesutu yg memanggil2 dia kat sana..
dan tanpa kita ketahui, rupenye mmg ajalnye dijemput di sana..

dr cerita kak yati aku, pg jumaat tu mmg abah aku lain sedikit dr waktu2 sebelumnye
tuk sarapan pagi, dia teringin makan nasi lemak dan dia habis makan sebungkus..
berselera betul dia kalau nk dibandingkan selera nye yg hilang sebelum ni bile jatuh sakit..

kdg2 itulah kan..
kite mcm di lupe2 kan gitu..

bak kata org2;
org yg dah nak meninggal tu akan beri tanda2 pada kita..

kalau waktu sakitnye x selera makan, dia akan berselera makan
kalau waktu sakitnye dia terlantar sakit, dia akan sembuh sekejap mcm betul2 dah sihat..
n mcm2 lg lah..

abah aku meninggal betul2 masa orang balik dr sembahyang jumaat..
masa tu mak aku tgh sembahyang kat tepi katil yg dia baring..
n sempat jugak lah mak aku membaca kan ayat2 al-Qur'an di telinganye..
alhamdulillah..arwah abah aku pergi dengan senang sekali..
sungguh aman dan tenteram..
ibarat bayi yang terlena kerana didodoikan..

terkelu lidah aku bile dpt panggilan telefon dr anak saudara aku..
caya dalam x percaya
x tergambar dgn kata2 perasaan aku ni
nk menangis tp aku x tau mcmana nk menangis..
semua jd kaku..

banyak kenangan2 manis aku dgn abah aku..
dialah seorang abah yg amat memahami jiwa anak2 nye
aku mmg salute sgt2 kat abah

wpun abah seorang yg agak tegas, tp dia juga abah yg penyayang..
waktu aku di dalam kesusahan, abah dtg menolong
waktu aku perlukan khidmat nasihatnye, abah x jemu2 memberikan pandangan nye..
x mungkin aku dpt melupakan semua saat2 itu
akan aku simpan terlipat rapi dalam kenangan manis aku sebaik yg mungkin..

x mungkin dpt aku cari ganti seorang abah yg sebaiknye...
Al-fatihah...


-aku rindu abah...-


p/s : hargailah mereka (ibu & bapa ) semasa hayat mereka ade..jangan sia2kan saat dan peluang itu.. berbaktilah selagi kita mampu melakukannye..





mrs e

5 comments:

perra2ferra said...

abah...adik rndu papa sgt2..
tramat sgt... :''(

sz said...

salam ma, alfatihah utk allahyarham abah ko...semoga dia ditempatkan di kalangan orang beriman di sisi Allah...

ija said...

alfatihah untuk arwah..

DYLA said...

alfatihah buat arwah ayah naja..

sedih citer naja...

aFkaR'z said...

last day, it also crossed my mind.. tiba² teringat kat arwah abah smpai termimpi dia bawak keter, macam takde sakit apa²...

al-fatihah untuk mereka² yang dah kembali ke rahmatullah...

seriously, hargai laa ibu bapa.. hargai lah.
hargai lah.
hargai lah sementara mereka masih bersama kita...