kadang-kadang Allah hilangkan sekejap matahari.. kemudian DIA datangkan pula guruh & kilat..
puas kita menangis mencari matahari rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita....
pelangi yang indah..
Tuesday, January 13, 2009

mari belajar bahasa jawa #part 1

|
okeh murid2....ari ni cikgu nk ajar kamu semua bahasa jawa ye... (kehkehkeh...ade talent nk jd cikgu x...!!)

saje jek aku wat entry ni..nk berkongsi ilmu yg aku ade, yg aku tau sket2 nih..
x salah kita belajar banyak bahasa kan, at least kite ade 1 kelebihan bahasa lain yg org lain x tau / x faham...

aku mulakan dengan perkataan yg simple2 n basic dulu k..aku ajar sebutan nombor2 dlm bahasa jawa..

1 - siji
2 - loro
3 - telu
4 - papat
5 - limo
6 - nenem
7 - pitu
8 - wolu
9 - songo
10 - sepoloh
11 - sebelas
12 - rongbelas
13 - telulas
14 - patangbelas
15 - limolas
16 - nembelas
17 - pitungbelas
18 - wolulas
19 - songolas
20 - rongpoloh
30 - telongpoloh
40 - patangpoloh..... n begitulah seterus nye..

if nk sebut 45..
jd sebutan nye mcm ni  ~ patangpoloh limo..

ni lak tuk nombor lg besar..
100 - seratus..
1000 - sewu

k..itu sahaja pelajaran untuk kali ini..jumpe lagi di next entry..kalo ade ape2 x paham, boleh ajukan komen yerrr... ;)
daaaaa....

p/s : ade sebutan jawa yg agak berlainan dr 1 tempat lain dgn tempat yg lain...tp kebanyakannye, kata2 dasar yg digunakan adalah sama..hanye segelintir jek yg x sama..


mrs e

2 comments:

ArELeEz said...

wah3..! dah jd 'cikgu' rupe2nye.. heh3..

materials said...

You these things, I have read twice, for me, this is a relatively rare phenomenon!
handmade jewelry