kadang-kadang Allah hilangkan sekejap matahari.. kemudian DIA datangkan pula guruh & kilat..
puas kita menangis mencari matahari rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita....
pelangi yang indah..
Saturday, January 3, 2009

sekadar berkongsi rasa...

|
hmmmm...maybe tuk entry ni aku agak serius sket..sbb aku nk berkongsi dr hati ke hati dengan korang semua tentang ape yg aku rasa..

penah x korang terfikir...kite sentiasa akan ditanye oleh orang2 sekeliling bile kite dah sampai ke satu-satu peringkat hidup..ermm, contohnye mcm ni..

kalo korang dah umo agak2 dah boleh ade boipren, orang akan tanye dah ade boipren ke belum?
kalo da ade boipren, org akan tanye dah ade boipren tu, bile nk tunang?
kalo dah bertunang lak, org akan tanye ko bile nk kawin?
kalo dah kawin, org akan tanye pulak bile nk ade anak?
kalo dah ade anak pulak, org akan tanye bile nk tambah anak?
bile anak dah lebih dr 1, org akan tanye bile nk ade anak lain jantina kalo anak2 korang tu semua lelaki/perempuan?

camtu lah kan kerenah/lumrah kehidupan...
mesti ade aje mulut2 yg suke bertanye itu ini..

bagi aku pulak, dulu2 masa sekolah n sambung belaja, aku mmg x pandai nk bercintan cintun ni..wpun ramai membe2 aku yg bercouple time blaja, tp aku XPANDAI..bukan xde yg mengintai2 try nk kawan dgn aku..tp..entahlah..maybe jwpan aku yg paling tepat, hati aku belum terbuka tuk sesape pun masa tu..tp time tu bile membe2 aku duk sibuk mendeting2 kan diri bila hujung minggu n aku terperuk jek kat umah sewa, mulalah ade yg ckp aku ni terlampau memilih dsb..hrmmm...

pastu bile dah berkawan dgn mr e, org sekeliling sibuk tanye bile nk bertunang..

bile dah bertunang..sibuk lak tanye bile aku nk kawin...

dan bile dah kahwin..org sibuk lak tanye bile nk ade anak..

sampai aku ke peringkat ini...sekali dua kali org bertanye xde hal lg..tp bile dah ramai2 yg bertanye, nak2 lagi org2 yg dah kahwin terkemudian dr aku sume dah ade rezeki nk dpt anak dan pregnant, aku terasa mcm sedikit tertekan dan sedih...

sedihhhh sgttttt....x dpt nk digambarkan dgn kata2..
even aku luahkan pun mungkin korang xdpt rasakan ape yg aku rasa..sekadar menjadi tempat untuk meluahkan rasa mungkin boleh..tp untuk sama2 merasainye, mungkin tidakkk..
cuma org2 yg senasib dgn aku jek yg paham perasaan aku ni...dan aku tau, ade antara blogger yg aku kenal kat sini yg senasib dgn aku..(kita pun kahwin tahun yg sama kan ija..?)

bukan nye aku/kitorg xnk anak..sape yg dah kahwin xnk anak weeiiiiii....
nk2 lg kalo tengok baby2 org lain yg comel2 tu..terasa terrriiinnnggggiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnnnn sangaattttttttttttttttt nk ade baby sendiri..

cume, mungkin belum ade rezeki aku sekarang ni tuk ade cahayamata sendiri..
aku x putus2 berdoa dan berdoa kepada Allah disamping usaha yg x jemu2 tuk aku mendapat zuriat..

bukan senang untuk org2 senasib dgn aku tuk melalui sesuatu seperti nih..
lebih2 lg dengan kata2 prejudis dr org2 sekeliling yg ckp aku mmg sengaja x nk anak, aku mmg merancang keluarga, dan ade lg kata2 yg lebih teruk yg x sanggup aku coretkan kat sini..

bile aku tertekan, aku akan menjadi seorg pemikir..
sehingga kdg2 akan ade banyak persoalan yg bukan2 bermain di minda aku..
"kenapa org tu senang jek nk dpt ape2, sedangkan dia x menjaga amal ibadatnye? kenapa org tu hidup senang lenang, sedangkan solat 5 waktu sebagai tiang agama pun dia x dirikan? Kenapa Allah berikan ujian ini untuk aku, dan kenapa tidak pada mereka? kenapa..kenapa..dan kenapa..."

tp bile terlalu jauh aku melencong, cepat2 aku beristighfar dan kembali ke alam nyata..
aku mmg x boleh mempersoalkan itu dan ini terhadap rezeki kurniaan Allah pada seseorang hambaNya..
mungkin aku diuji sebegini untuk mengukuhkan lg keimanan aku terhadap Allah..
supaya aku lebih khusyuk dan tawadhu' beribadat kepadaNya..

["Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir"-Surah Al-Baqarah ayat 286]

"kadang-kadang Allah hilangkan sekejap matahari.. kemudian DIA datangkan pula guruh & kilat.. puas kita menangis mencari matahari...rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita, pelangi yang indah.."

Tuhan jek yg tau betapa aku mendambakan cahayamata..
lebih2 lg bile tgk kawan2 seusia, kawan persekolahan seronok mengulit dan mengagah anak sendiri bile sesekali kitorg berjumpa..
betapa aku teringinnnnnnnnnnnnnnnnnn kan saat itu berlaku jua pada aku..

aku mmg sedikit emosi ketika entri ni aku tulis..
sbb, mlam sebelumnye aku mendapat tahu yg sepupu aku (kahwin sama tahun dgn aku) dah pregnant 3 bulan sekarang ni..
dan td, aku mendapat tahu 2 lg rakan sekerja in early pregnancy yg mana diorg baru jek kahwin sebulan yg lepas...


~tawa dalam tangisan...setitis airmataku gugur jua~
:'(



mrs e

6 comments:

DYLA said...

naja,
jgn la sedih2 mcm ni.. mmg anak tu anugerah dari Allah yg kite tak tahu bile dia nak bg.

yg kite boleh buat, hanyalah usaha , doa & tawakal. insya'Allah ada rezki naja nnti pd waktu yg sesuai.

Allah Maha Mengetahui.

(pasal org2 bertanya tu mmg tak dpt nak elak. slalunya sedara mara la kan. mcm kenduri ke apa ke mmg dyla tak gi. duk umah lg baik tak sakit hati)

sz said...

iye la ma, harap byk2 bersabar. pls ignore dgn kata2 org yg x penah berhenti bertanya tu.jawab jer la "tolong doakan saya biar cepat2 dpt rezeki bb ye, semoga doa cik/puan/makcik/kakak dmakbulkan Allah..."aminnn...

ija said...

:(

nick said...

emm aku pun setuju dng kata2 kawan2 ko tu bersabar , sabar dan bersabar juga....sabar je jangan sedih2,

eiza said...

jgn sedey2lh k.shima...
tuhan sentiasa mguji hambanya yg dekat...
anggaplah tuhan sedang berbicara secara perlahan dgn k.shima..... sesungguhnya DIA maha mengetahui....

aFkaR'z said...

aku dulu orang mmg tak sempat nak tanya... kekekeke