kadang-kadang Allah hilangkan sekejap matahari.. kemudian DIA datangkan pula guruh & kilat..
puas kita menangis mencari matahari rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita....
pelangi yang indah..
Monday, June 22, 2009

deghoyan

|

sekarang kan musim durian.. mmg banyak jugak lah buah durian kat kebun akak aku. kalau dulu, kat kebun mak aku pun banyak gak durian. ape taknya, mmg dusun..!! mcm² buah ade, manggis, duku, rambai, cempedak, durian, duku dan banyak lagi lah sampaikan aku tak ingat. sume tu arwah abah aku n mak aku yang tanam. untuk anak cucu merasa, kata abah aku dulu. memang betul pun...

tapi sejak arwah abah aku meninggal, dusun tu mcm tak berapa nk terjaga. yelah, sebab dusun tu jauh daripada rumah, sekali sekala jek kitorang datang jenguk. itu pun masa musim buah. kalau tak, takdenyalah.. dan disebabkan itulah, mak aku amik keputusan tebang sume pokok n tanam kelapa sawit. tinggal beberapa batang jek pokok buah..huhu~

bile dah masuk musim durian neh, rutin aku n mr e pun ade perubahan. tapi yang palin banyak berubah mr e lah.. ape taknye, bangun pagi² dah g kebun sama² ngan mak aku kutip buah durian. e ehhh.. isterinya mana? kenapa tak amik port? sebab isterinya masih sedap lagi diulit mimpi..HAHAHA

balik dari keje pun mr e terus siap² g kebun kutip durian. mcm wiken yg lepas ni pulak, siap dia g jual buah durian tu kat kedai pemborong. jauhhh lak tuh. tapi sebab dia HERO kan, jauh pun okeh aje..hikss

ape perubahan aku? asyik mr e jek dari tadi? rutin aku yang berubah adelah balik jek dari keje sementara mr e g kebun kutip durian aku lak kat umah mandi siap². dah get ready sume, barulah aku jalankan aktiviti aku. kalau sebelum ni mmg takde dalam rutin harian nih, iaitu MAKAN DURIAN..wakakakaka.. kutip durian taknak, tp makan lak lelebih. tapi mmg aku makan banyak pun durian nih, 2 biji sekali makan tak cukup. sampaikan fifi n mak aku tengok pun gerun.

bukan itu saja, aku ni memilih lak tuh. kalau ciri² durian yang aku nk makan tu xde dalam piawaian aku, aku taknak makan.

ciri² piawaian aku;

  • isi kuning
  • tak pahit
  • isi tak terlalu tebal, tak terlalu nipis
  • rasa manis lemak berkrim, disukai ramai ;D


kalau takde ciri² piawaian yg aku suke, mmg aku tak nak makan. merajuk dah. perasan comel lak nak merajuk². sape peduli ko merajuk..HEHE

cakap pasal durian neh teringat pulak arwah abah aku. kalau dulu, dia mmg tahu aku suka makan durian yang mcamana. siap dia rizabkan pokok yang mana aku suka, n ble ade buah nye gugur, mmg dia akan asingkan untuk aku.. (mak aku sekarang pun wat camtu untuk aku..TQ mak!!) pastu arwah abah aku siap belahkan lagi durian tu. yang aku tau, tinggal ngap masuk dalam mulut jek.. ohhh syahdu nyerrr..dah lah semalam Father's Day..sedih aku.. =(


stop sini lah.. bile² aku update lagi..




mrs e

3 comments:

ArELeEz said...

'owhh.. kome, duyan dah b'munge..' ecewahh2..! hiks..

habsahmoktar said...

saje jer dia ni tau...nak bagi orang terliur...sama la dgn kak na. huaaa....nak balik kampung.

Faizah_Haris said...

aduiii cedappnyerr.....meleleh air liur dah nie