kadang-kadang Allah hilangkan sekejap matahari.. kemudian DIA datangkan pula guruh & kilat..
puas kita menangis mencari matahari rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita....
pelangi yang indah..
Wednesday, October 21, 2009

Ngerkes

|
Semalam, aku post status kat fB "mau rasane awak 'e koyo ngerkes arek meriang, tapi saiki wes ilang sitik.. wes keringatan mau di gawe sembahyang.." Tahukah kamu semua apekah maksud disebalik kata² itu? haha

Ok, takyah lah nak berteka teki kan.. Itu sebenarnya kata² dalam bahasa jawa yang bermaksud "tadi rasa badan macam bisa²/sakit² nak demam, tapi sekarang ni dah hilang sikit.. dah berpeluh tadi masa solat.." 

Sesapa yang memang anak jawa, memang boleh faham lah ayat tu. Tapi ade gak yang sesetengah perkataan yang langsung tak dapat nak faham walaupun orang tu anak jawa. Kan zi kannnnnn? Sebab, kekadang bahasa jawa yang digunakan tu tak semuanya sama di sesetengah tempat..

Oh oh.. aku nak cerita lain, tercerita lain pulak dah. Sebenarnya aku nak cerita, badan aku ngerkes dari semalam. Pastu ok balik, malam nak tido tak ok. Pendek kata, kejap ok, kejap tak ok. Terasa cam lemah² badan je :(

Cam biskut lak kan. Kejap ada, kejap takde..


Ok, itu aje. Tetiba mati idea.



mrs e

12 comments:

leadleedeea said...

ngerkes...heheheee~!!! best jek sebut pkataan tuh..

mrs e said...

lead;
hehehehehehehe..~ :D

isya said...

ada apa2 ke?

sWeEtdARLiNG said...

ooo anak jawa rupanya naja ni.. hehehehe....

baik makan ubat cepat2, walaupun tak rasa nak demam lagi, tapi elok makan ubat dulu...

tapi kalo agak2 mmg nak MC, JANGAN MAKAN UBAT, biar jer demam... hahahahaha

www.sweetdarling79.com

eis said...

ingatkan apa td ngerkes ni. ngerkes..ngerkes.. :D

mrs e said...

isya;
mintak² lah ada apa².. :D
aminnnnn...
haha

amy;
ye..naja jawarian..ahahahaha

tak makan ubat, ingat kalo teruk nk MC je ari ni. Alih² dia cam biskut lak ;p

mrs e said...

eis;
ari ni sume belajar perkataan baru k.. ngerkes~

heeeeeeehehehe~

Faizah_Haris said...

hehehe..naja pandai bahse jawa eh.....

mrs e said...

faizah;
boleh la sikit²..ehehehehe :D

ija said...

kagum la ngn naja..masih kuat budaya dan bahasa yg dipegang even generasi baru..kat area bentong ni kan ramai org keturunan jambi, tapi yg muda mudinya, hanya paham shj bahasa, tapi tak pandai menuturkannya..i saspek u la!

mrs e said...

ija;
bahasa jiwa bangsa~

eceh..

tu jela naja tau sket²..tapi syok gak tau kalo pandai speaking jawa neh..heheh

mama | sarah | syimir said...

heeee...
baru ku tahu maknanya ma..
almaklumlah...
aku ni jawa peranakan..muehehehe..ada ke gitu?
jawa johor+melaka :))